Odwiedza nas 261 gości oraz 0 użytkowników.
Ilość odsłon
Dzisiaj 0
Wczoraj 71
Tydzień 452
Miesiąc 1348
Razem 332756
Budowanie tożsamości narodowej
- Szczegóły
Początek maja w naszej polskiej tradycji to czas uroczystości upamiętniających najważniejsze wydarzenia i symbole, które zapisały się w historii polskiejpaństwowości. Za nami Dzień Flagi oraz rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja. Czy potrzebne są takie dni dla prawidłowego funkcjonowania psychicznego człowieka, czy warto uczestniczyć wraz z dziećmi w uroczystych obchodach świąt narodowych? Jak ważne dla naszej tożsamość narodowej oraz dla zdrowia psychicznego jest obchodzenie takich uroczystości przedstawia poniższy artykuł.
Tożsamością narodową będziemy nazywać odczuwanie wspólnoty z własnym narodem, a tym samym odrębności wobec innych. To poczucie podobieństwa i więzi z pozostałymi jego członkami, u których występuje świadomość narodowa. Czynnikami mającymi wpływ na powstanie i istnienie narodu a tym samym poczucia tożsamości są:
• wspólne pochodzenie i wspólne losy dające poczucie jedności i odrębności od innych;
• określone terytorium zamieszkiwane od wieków przez społeczności, uznawane przez nie za ojczyznę;
• wspólna kultura, tradycja i religia, zachowywane w społecznościach i przekazywane z pokolenia na pokolenie;
• wspólny język;
• państwo, chroniące wspólnotę narodową przed zagrożeniami zewnętrznymi.
Autorzy badań nad budowaniem się tożsamości narodowej sugerują, że poczucie przynależności narodowej może kształtować się we wczesnym dzieciństwie. Małe dzieci postrzegają narodowość częściowo jako cechę biologiczną. Z wiekiem takie postrzeganie przynależności narodowej słabnie.
W miarę, jak dzieci dorastają postrzegają narodowość jako stabilny aspekt swojej tożsamości, już nie powiązany z biologią. Jednak jest to istotną składową określania się tym, kim się jest jako osoba i wykracza poza samo tylko formalne obywatelstwo. Można więc spekulować, że nacjonalistyczne odczucia wśród dorosłych mogą mieć częściowo swoje korzenie w procesach psychologicznych, które zachodzą w pierwszej dekadzie życia, mówi profesor Andrei Cimpian z New York University. Główną autorką badań była Larisa Hussak, doktorantka z University of Illinois at Urbana-Champaign.
Naukowcy zauważają, że pomimo coraz większej globalizacji tożsamość narodowa jest bardzo ważna dla ludzi. Przywołują tutaj wyniki z American National Election Studies, które pokazały, że tożsamość narodowa jest „bardzo ważna” lub „ekstremalnie ważna” dla 72% obywateli USA. Cimpian i Hussak chcieli sprawdzić nie tylko, jak koncepcja tożsamości narodowej jest reprezentowana w umyśle, ale jak się prezentuje we wczesnym dzieciństwie i czy podlega ewolucji.
Uczeni przeprowadzili więc serię eksperymentów na dzieciach w wieku 5–8 lat, a uzyskane wyniki porównali z dorosłymi, którzy średnio mieli 25 lat. Eksperymenty polegały np. na pokazywaniu badanym zdjęć dzieci, których narodowość była zidentyfikowana, i pytano ich, czy ta narodowość manifestuje się w sposób biologiczny, np. czy można ją wykryć we wnętrzu człowieka. Pytano też, czy przynależność do danej grupy narodowej daje nam informacje o innych aspektach życia danej osoby, np. o tym, w jakie gry lubi grać. Pytano też, jak można wyjaśnić różnice między narodami, na przykład, jeśli badany uważał, że Amerykanie jedzą dużo szarlotki, pytano ich, czy może to wynikać z jakichś cech Amerykanów, z ich historii czy też z okoliczności w jakich żyją.
Naukowcy próbowali też zmierzyć, co amerykańskie dzieci myślą o korzyściach wynikających z przynależności do ich narodu. Na przykład sprawdzano, czy dzieci uznają, by okoliczności faworyzujące ich grupę narodową były uczciwe i właściwe. Badanie to przeprowadzano np. w ten sposób, że podkreślano nierówności ekonomiczne mówiąc, iż Amerykanie mają znacznie więcej pieniędzy niż Daksjanie. W celu ułatwienia dzieciom zrozumienia pytania pokazywano przy tym flagę USA oraz jakąś inną flagę. Dla każdej z tak zaprezentowanych nierówności dzieci miały odpowiedzieć na trzy pytania: czy to uczciwe, że Amerykanie maja taką przewagę, czy uważają, że taka nierówność jest w porządku oraz czy Amerykanie zasłużyli na to, by mieć taką przewagę.
Badania wykazały, że zarówno dzieci jak i dorośli mają stabilny obraz swojej przynależności narodowej i obraz ten nie może być łatwo zburzony. Daje on dużo informacji o zachowaniach i preferencjach osoby, a jego znaczenie wykracza poza formalne znaczenie bycia obywatelem danego kraju. Pogląd, że narodowość jest głębokim, ważnym aspektem współżycia społecznego rozwija się wcześnie i pozostaje niezmieniony do dorosłości. To pokazuje, dlaczego koncepcja narodowości jest tak psychologicznie potężna, mówi Hussak.
Naukowcy zauważyli jednak pewne różnice. Małe dzieci częściej niż dzieci starsze i dorośli, uważają, że narodowość ma podstawy fizyczne i biologiczne, że może być wykryta w ciele człowieka i jest cechą dziedziczną. Jednak z czasem koncepcje takie u dzieci słabną i są jeszcze słabsze wśród dorosłych. Ponadto z wiekiem wiara w to, że narodowość określa człowieka staje się coraz silniej powiązana z racjonalizowaniem nierówności pomiędzy narodami. U starszych dzieci zaobserwowano, że im silniej dziecko wierzy, że narodowość niesie ze sobą więcej informacji o człowieku, tym chętniej akceptuje nierówności faworyzujące jego naród.
Nasza praca może być unikatowym źródłem wiedzy i pozwala na lepsze zrozumienie trendów, zgodnie z którymi przedkładamy interesy narodowe ponad globalizację i kosmopolityzm, mówi Cimpian.
Źródło: Mariusz Błoński Dla dzieci narodowość jest cechą biologiczną | KopalniaWiedzy.pl
Edukacja przedszkolna stanowi pierwszy szczebel w edukacji poznawania dziedzictwa historycznego i kultury własnego narodu, jak również kształtuje postawy otwarte, nastawione na zrozumienie innych ludzkich kultur.
Wiek przedszkolny jest okresem, w którym dziecko poszerza wiedzę z różnych obszarów edukacyjnych, które są ściśle ze sobą powiązane. Jednym z obszarów jest edukacja patriotyczna, która służy wzmacnianiu poczucia przynależności kulturowej, historycznej i narodowej, czyli kształtowaniu poczucia tożsamości narodowej u dziecka.
Budowanie tożsamości narodowej u przedszkolaka to szereg działań, które są dostępne dla każdego dziecka, bez względu na miejsce zamieszkania. Można w nie włączyć czynności, które zasadniczo przedszkolaki bardzo chętnie wykonują: śpiewanie, uczenie się wierszyków, wykonywanie prac plastycznych przy użyciu różnych technik; czy chociażby zapalanie zniczy na grobach.
Rozwijanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej ma na celu budowanie świadomości społecznej przedszkolaków oraz wzbudzanie poczucia bezpieczeństwa, a także więzi z innymi ludźmi. Dziecko uczy się, że wiele czynności podejmuje się dla wspólnego dobra, że często interes jednostki jest mniej istotny niż interes ogółu- narodu. W odniesieniu do znanych postaci historycznych u dziecka kształtuje się postawa prospołeczna, a zmniejsza myślenie egoistyczne. Dziecko uświadamia sobie, że w społeczeństwie każdy funkcjonuje nie tylko dla siebie, ale również dla innych. Poznaje znaczenie współpracy. Uczy się szacunku dla Ojczyzny.
Jakie działania pomogą zbudować poczucie tożsamości narodowej u przedszkolaka?
• Wspólne śpiewanie piosenek patriotycznych. Można przy okazji opowiedzieć dzieciom, o co chodzi w słowach piosenki i w ten sposób przybliżyć tematykę niepodległościową.
• Wykonanie pracy plastycznej związanej z działaniami wojennymi, np. wykonanie rysunku ułana albo konia, albo chociażby flagi biało – czerwonej.
• Wspólne przeczytanie i nauka „Kto ty jesteś” Władysława Bełzy czy innych wierszy patriotycznych dla dzieci.
• Na ogół każdy znajdzie w bliższej i dalszej okolicy echa działań wojennych z lat 1914-1918. Są to przydrożne kapliczki, krzyże, sztandary w kościele, groby nieznanego żołnierza porozrzucane po całym kraju. Dzieci na ogół lubią uczestniczyć w zapalaniu świeczek i można to doskonale wykorzystać do przekazania im krótkiej informacji o przeszłości Polski.
• Można odbyć wycieczkę do miejsc związanych z walką o niepodległość.
Źródło: Agnieszka Łysoń - Ząbkowice Śląskie
Autor Jolanta Pappelbon
23 lutego Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją
- Szczegóły
Depresja jest stanem smutku. Smutku spowodowanego tym, że to, co nas spotyka w życiu nie jest takie jak byśmy oczekiwali. Można powiedzieć, że jest pewnego rodzaju złością na rzeczywistość, która nie zaspokaja naszych potrzeb. Towarzyszy jej często lęk przed przyszłością, przed otaczającymi ludźmi. Człowiek zmagajacy się z depresją interpretuje to, co go spotyka jako zagrażające. Bardzo ważna jest czujność bliskich, szczególnie w zakresie szukania pomocy, ponieważ osoby z depresją wymagaja często interwencji innych osób, w zakresie udania się do specjalisty. Nasza Poradnia oferuje pomoc dzieciom i młodzieży dotkniętych trudnościami emocjonalnymi w zakresie depresji. Wiele ciekawych materiałów na temat deoresji można znaleźć na stronie Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Rypinie. Zamieszczamy link do strony: https://www.gov.pl/web/psse-rypin/23-lutego-ogolnopolski-dzien-walki-z-depresja#:~:text=23%20lutego%20Og%C3%B3lnopolski%20Dzie%C5%84%20Walki%20z%20Depresj%C4%85.%20Wed%C5%82ug,na%20%C5%9Bwiecie%20i%20jedn%C4%85%20z%20g%C5%82%C3%B3wnych%20przyczyn%20samob%C3%B3jstw.
Informacja o terapii BIOFEEDBACK
- Szczegóły
INFORMACJA
W Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim prowadzona jest terapia - Trening EEG Biofeedback – usprawnianie pracy mózgu.
Nieinwazyjna terapia, dzięki której dziecko w świadomy sposób uczy się zmieniać wzorzec wytwarzanych fal w mózgu, aby ten pracował wydajniej i szybciej. Terapia może poprawić szybkość uczenia się, zmniejszyć tremę czy ułatwić relaksację.
Metoda EEG Biofeedback zalecana jest w pracy z dziećmi i młodzieżą, u których występują:
• trudności szkolne (wyniki w nauce niższe od oczekiwanych);
• specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia);
• kłopoty z planowaniem i właściwą organizacją pracy;
• zaburzenia koncentracji uwagi (w przebiegu ADD, ADHD);
• nadpobudliwość psychoruchowa (w przebiegu ADHD);
• zaburzenia zachowania, problemy z właściwym zachowaniem i ogólną samokontrolą;
• zaburzenia snu;
• stany lękowe, depresja;
• trema, napięcie wewnętrzne, niska samoocena;
• przewlekłe bóle głowy, migreny;
• chroniczne zmęczenie;
• tiki.
EEG Biofeedback jest również sposobem na zwiększenie zdolności psychofizycznych dzieci i młodzieży w zakresie:
• wydłużenie czasu koncentracji uwagi, co wpływa na wydłużenie czasu efektywnej nauki;
• zwiększenie "pojemności" pamięci krótkotrwałej (STM);
• lepszej organizacji swojego czasu;
• poprawy ogólnej kondycji mózgu (przed egzaminami, maturą);
• osiągania lepszych wyników we wszystkich dyscyplinach sportowych, w tańcu, w szkołach muzycznych.
Jak umówić się na wizytę?
• Telefonicznie 576658768, 576658764
• Osobiście ul. Józefa Piłsudskiego 20 w Drawsku Pomorskim
pedagodzy: Anna Kwiecińska, Monika Wytracz
Zapraszamy
Poradnia na wydarzeniu w Szkole Podstawowej nr 2 pt. "Bezpieczny powrót do szkoły"
- Szczegóły
We wtorek 21 września 2021 nasza Poradnia, na zaproszenie Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 w Drawsku Pomorskim Pani Małgorzaty Zawiły oraz Pedagogów Pani Anny Wojtkiewicz i Pani Krystyny Plich wzięła udział w wydarzeniu profilaktycznym pod tytułem "Bezpieczny powrót do szkoły".
Wśród wielu atrakcyjnych pokazów instytucji z terenu Gminy Drawsko Pomorskie Pani Pedagog Monika Wytracz i Pani Psycholog Iwona Andrzejczak zaprezentowały uczniom metody rozwijania wszystkich zmysłów przez zabawę z elementami sensoplastyki. Propozycja takiego stymulowania rozwoju uwagi, koordynacji wzrokowo - ruchowej, a także współpracy z innymi spotkały się z dużym zainteresowaniem dzieci i nauczycieli.
Poniżej prezentujemy film z tego wydarzenia utworzony i udostępniony przez Urząd Miasta Drawsko Pomorskie, kilka zdjęć z naszych zajęć oraz artykuł Pani Moniki Wytracz przybliżający nam zagadnienia sensoplastyki. Zapraszamy do zapoznania się z ciekawymi informacjami na ten temat.
https://www.facebook.com/Drawsko/videos/313403950557112/
Zajęcia z elementami sensoplastyki
Choć sama nazwa sensoplastyka brzmi dość tajemniczo, to okazuje się, że kryje się za nią wspaniała metoda wspierania rozwoju dziecka. Jest to również świetna atrakcja dla dzieci, które przy okazji zabawy, wykorzystują wszystkie swoje zmysły i uczą się wyrażać emocje i uczucia. Metoda ta jest przeznaczona dla dzieci i osób dorosłych w wieku od 0 do 100 lat. Zajęcia sensoplastyczne dla dzieci to różne aktywności plastyczne, które angażują jednocześnie kilka zmysłów. Plastyka sensoryczna potrafi zająć na wiele godzin nie tylko dzieci, ale i samych dorosłych. Niewątpliwą zaletą zajęć sensorycznych jest to, że do ich przeprowadzenia można użyć ogólnodostępnych produktów, które znajdziemy w kuchni. Zajęcia są multikolorowe, wielozapachowe, wielosmakowe, pojawia się mnogość faktur, tekstur oraz cała paleta ekologicznych barw, co wpływa na optymalny rozwój całego organizmu.
Sensoplastyka to swobodna, nieskrępowana aktywność, warto ubrać dzieci w strój, który może bez obaw ubrudzić. Główną zaletą sensoplastyki jest to, że wykorzystuje wyłącznie naturalne składniki, które najczęściej mamy zawsze pod ręką w kuchni, np. mąkę, sól, makaron, barwniki spożywcze. Dzięki temu dziecko może nie tylko bezpiecznie dotknąć, ale również spróbować każdego produktu. Nie potrzeba drogich rekwizytów i czasochłonnych przygotowań do zajęć. Dzięki oddziaływaniu na układ nerwowy bardzo korzystnie wpływa na rozwój mowy. Rozwija również kreatywność, twórcze myślenie oraz swobodę działania.
Poprzez zaangażowanie wielu zmysłów opartych na sensoplastyce dzieci łatwiej ujawniają swoje uczucia i emocje. Dzięki temu, że jest to forma zabawy, uczestnikom dużo łatwiej się otworzyć.
Podczas naszych zajęć prowadzonych w ramach profilaktycznego spotkania "Bezpieczny powrót do szkoły" dzieci miały okazję obserwować, jak materiał, który jest suchy i sypki zmienia się w mokry i kleisty, a następnie w miękki i stały. Poznawały sposoby przemiany materiałów i produktów, kształtując jednocześnie swoje zdolności manualne. Było twórczo, kolorowo, pachnąco i kreatywnie brudno.
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców, opiekunów i nauczycieli
- Szczegóły
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą pomocy Ministerstwa Edukacji Narodowej skierowanej do osób poszkodowanych skutkami izolacji
Szanowni Państwo, w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne. Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 12 12 12 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników. Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość. Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Z wyrazami szacunku |
Departament Wychowania i Edukacji Włączającej Ministerstwo Edukacji i Nauki |