Odwiedza nas 49 gości oraz 0 użytkowników.
Ilość odsłon
Dzisiaj 7
Wczoraj 30
Tydzień 265
Miesiąc 421
Razem 368742
Procedury
- Szczegóły
Procedury dotyczące przyjmowania klientów na badania diagnostyczne i inne formy pomocy indywidualnej
- Na badania diagnostyczne i inne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzic zgłasza dziecko osobiście lub telefonicznie.
- Wszystkie czynności diagnostyczne i pomocowe podejmowane są na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub w wyjątkowych przypadkach samego ucznia, kiedy ukończył 18 lat.
- O kolejności przyjęć decyduje data zgłoszenia, wyjątkiem są sytuacje kryzysowe.
- Opinie i orzeczenia wydawane są na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów dziecka.
- Na wniosek rodzica lub prawnego opiekuna opinie po badaniach diagnostycznych mogą być przekazane do placówek oświatowych.
- W przypadku osób pełnoletnich obecność rodziców nie jest konieczna, ale niejednokrotnie wskazana ze względów diagnostycznych.
- Dla pełnej rzetelności diagnozy niezbędna jest dobra kondycja psychofizyczna dziecka (nie powinno być przeziębione, powinno być zaopatrzone w okulary lub aparat słuchowy itp.), dla potrzeb orzeczniczych wymagana jest dokumentacja medyczna.
- Uczniowie diagnozowani w kierunku specjalnych trudności w uczeniu się (dysleksji, dysortografii, dysgrafii, dyskalkulii) powinni przynieść zeszyty z jak najmłodszych klas, sprawdziany, dodatkowe prace pisemne.
- Poradnia zapewnia wszystkim klientom atmosferę bezpieczeństwa, dyskrecji i poszanowania ich praw.
- Wszelkiego rodzaju skargi i zażalenia mogą być składane u dyrektora placówki.
Procedura postępowania w przypadku pomocy dziecka dotkniętego problemem „eurosierocrwa” w palcówkach oświatowych.
1. Diagnoza problemu:
- kto opiekuje się dzieckiem?
- jak jest sytuacja prawna dziecka?
- w zależności od specyfiki wywiadu wykonanie pogłębionego wywiadu środowiskowego oraz nawiązanie współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, Sądem, Policją, PCPR, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, placówkami oświatowymi,
- obserwacja dziecka w placówce,
- analiza sytuacji szkolnej dziecka,
Interwencja w razie nieuregulowanej sytuacji prawnej dziecka oraz niepokojących zachowań i trudności przejawianych przez dziecko.
2. Informacja o sytuacji dziecka od osób i instytucji, które mają kontakt z dzieckiem i które mogą mu pomóc:
- dyrektor szkoły, pedagog szkolny, nauczyciele uczący dziecko,
- instytucje pozaszkolne,
a) działania w szkole:
- kontrola frekwencji i postępów w nauce oraz zachowania się dziecka,
- kontakt z opiekunem dziecka,
- częste rozmowy z dzieckiem,
- pomoc w nauce,
- zachęcanie do udziału w zajęciach pozaszkolnych,
- pomoc materialna,
b) współpraca z instytucjami i służbami społecznymi,
4. Profilaktyka – pedagogizacja środowiska wychowawczego dziecka:
- upowszechnianie wiedzy na temat eurosierocrwa wśród pracowników szkoły,
- informowanie na zebraniach z rodzicami o specyficznej sytuacji prawnej, emocjonalnej dzieci, których rodzice wyjeżdżają za granicę,
Procedury postępowania w przypadku pomocy dzieci dotkniętych „eurosieroctwem” w placówkach pozaświatowych.
1. Zebranie szczegółowego wywiadu środowiskowego dotyczącego sytuacji dziecka:
- ogólna sytuacja prawna, szkolna, materialna, rodzinna i emocjonalna dziecka,
- w razie potrzeby zawiadomienie Policji, Punkt Interwencji Kryzysowej,
PORADNIA WYDAJE OPINIE W SPRAWACH:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- dojrzałości szkolnej
- przyspieszenia lub odroczenia obowiązku szkolnego
- konieczności powtórzenia klas I – III
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
- dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu/egzaminu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej/gimnazjum/szkole ponadgimnazjalnej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję rozwojową)
- dostosowania warunków i form egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb psychofizycznych absolwenta
- przyjęcia uczniów gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
- przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, profilowanego, technikum, a także do klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia
- udzielenia zezwolenia na zatrudnienie młodocianych, którzy nie ukończyli gimnazjum, osób niemających 16 lat, które ukończyły gimnazjum oraz osób niemających 16 lat, które nie ukończyły gimnazjum
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu/szkole podstawowej/gimnazjum/szkole ponadgimnazjalnej w formie: zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, dydaktyczno – wyrównawczych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, psychoedukacyjnych, zajęć o charakterze terapeutycznym
PORADNIA WYDAJE ORZECZENIA W SPRAWIE:
- kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem, słuchem, niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem intelektualnym, autyzmem, niepełnosprawnościami sprzężonymi, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem, zagrożonych uzależnieniem, zaburzeniami zachowania
- nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- O terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego rodzic jest powiadamiany, może w nim uczestniczyć.
- Orzeczenie rodzic otrzymuje w terminie 2 tygodni od daty posiedzenia Zespołu Orzekającego.