Odwiedza nas 49 gości oraz 0 użytkowników.
Ilość odsłon
Dzisiaj 21
Wczoraj 26
Tydzień 104
Miesiąc 839
Razem 349081
AFAZJA.
- Szczegóły
AFAZJA
Afazja to schorzenie polegające na utracie zdolności mowy na skutek uszkodzenia mózgu. Najczęstszą przyczyną afazji jest udar mózgu lub wypadek komunikacyjny, ale mogą to być także nowotwory, procesy zapalne, procesy neurodegeneracyjne np. choroba Alzheimera, uszkodzenia mózgu w wyniku zatrucia toksynami. Afazja zaliczana jest do zaburzeń komunikacji językowej. Zaburzenie może dotyczyć różnych aspektów mowy – tworzenia, rozumienia oraz odtwarzania. Dlatego też objawy afazji różnią się u poszczególnych osób i zależą od kilku czynników – rodzaju uszkodzenia mózgu, dynamiki, etiologii choroby, ale także od rozległości uszkodzenia mózgu.
Jakie są rodzaje afazji?
W medycynie stosuje się kilka klasyfikacji afazji. Jedna z takich klasyfikacji dzieli afazję następująco:
- afazja ruchowa to utrata zdolności tworzenia mowy spontanicznej lub znaczne upośledzenie mówienia
- afazja czuciowa – występują zaburzenia rozumienia mowy, ale osoba chora wypowiada wiele słów, często niezrozumiałych, wstawia niewłaściwe słowa w zdaniach
- afazja mieszana, ruchowo-czuciowa – osoba chora ma problemy z mówieniem i rozumieniem mowy
- afazja nominalna (amnestyczna) – występują głównie problemy z nazywaniem i odnajdywaniem słów
- afazja globalna, czyli całkowita utrata zdolności mówienia i rozumienia
W trakcie terapii, afazja może zmieniać charakter. Całkowita utrata mówienia i rozumienia przechodzi w afazję czuciową lub ruchową albo z afazji mieszanej w czuciową. Dlatego tak ważne jest, aby osoba z afazją była prawidłowo zdiagnozowana, leczona i rehabilitowana.
Afazja dziecięca
Przyczyny tego zaburzenia nadal nie są jednoznacznie stwierdzone, choć najczęściej przyjmuje się, że są one efektem uszkodzenia lub też niedokształcenia pewnych struktur mózgowych na skutek zaburzeń wrodzonych, urazów w okresie prenatalnym, urazów w okresie niemowlęcym i wczesnodziecięcym oraz powstają w wyniku przebytych chorób.
W zależności od okresu pojawienia się uszkodzeń wyróżniamy afazję dziecięcą wrodzoną i afazję nabytą, w przypadku której uszkodzenia, często urazy mechaniczne głowy, pojawiają się nie wcześniej niż w 2. roku życia dziecka.
Kryterium kliniczne (objawowe)
Podstawą do rozpoznania przez logopedę, psychologa, z pomocą pedagoga n.m. o typie afazji jest analiza przebiegu rozwoju badanego dziecka (w tym mowy) oraz wnikliwe badanie jego możliwości językowych w celu wskazania i opisu występujących w obszarze mowy i języka zaburzeń.
Istotne z punktu widzenia obu kryteriów informacje uzyskujemy, odnosząc się również do wyników badań przeprowadzonych przez lekarzy: neurologa, audiologa, foniatrę, innych specjalistów w celu wykluczenia chorób genetycznych. Droga ku diagnozie
Dzieci, u których podejrzewana jest afazja rozwojowa, powinny zostać poddane wielospecjalistycznej diagnozie. W pierwszej kolejności warto wykonać następujące badania, dzięki którym będzie można stwierdzić, czy zaburzenia w rozwoju mowy nie są wynikiem innych nieprawidłowości:
– Badanie audiologiczne w celu wykluczenia niedosłuchu, głuchoty jako podłoża braku rozwoju języka lub jego opóźnienia (najczęściej wykonywanymi badaniami u dzieci są: tympanogram, otoemisja, ABR);
– Badanie neurologiczne oraz badanie EEG (w celu wykluczenia padaczki). W przypadku prawidłowych wyników EEG specjaliści zazwyczaj nie widzą medycznych podstaw do zlecania dalszych badań neuroobrazowych mózgu (rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa) ponieważ często nie uwidaczniają one ewentualnych mikrouszkodzeń.
– Inne badania w celu wykluczenia np. problemów z tarczycą, chorób metabolicznych czy też genetycznych.
Równolegle warto zgłosić się do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej (PPP), w której dziecko powinno zostać przebadane przez zespół specjalistów (psychologa, logopedę, pedagoga).
Wizyta w PPP jest istotna z dwóch powodów:
– specjaliści wypowiedzą się na temat ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka. W przypadku gdy nie będą w stanie postawić diagnozy, wskażą kierunek, w jakim powinny być przeprowadzane dalsze badania i obserwacje. Warto też wspomnieć, że postawienie diagnozy afazji rozwojowej nie jest łatwe, dlatego rodzice muszą diagnozować u wielu lekarzy specjalistów dziecięcych, neurologa, audiologa, foniatry, innych specjalistów chorób metabolicznych i genetyków.
Bibliografia
Maruszewski S., 1974, Chory z afazją i jego usprawnianie,Nasza Księgarnia, Warszawa.
Panasiuk J., 2008, Standardy Postępowania logopedycznego w afazji[w:]
Logopedia.Standardy postępowania logopedycznego,
- Grabias (red.), Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin, s. 255–278.Pąchalska M., 1999, Afazjologia, PWE, Warszawa–Kraków.Pąchalska M., 2005, Neuropsychologiczna diagnostyka afazji[w:]
Podstawy neurologo-pedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska,
Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 750–845.Rosińczuk J., Błaut-Biernacka E., Kazimierska-Zając M., 2014, Rodzaje zaburzeń procesów poznawczych u pacjentów z poudarowymi uszkodzeniami mózgu, „Forum Logope-dyczne”, nr 22, s. 14–19.Seniów J.,
Afazja. Krótka charakterystyka objawów i terapii, Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, II klinika Neurologiczna, Warszawa, http://afasystem.com.pl/preview_product.php?id=7 (25.02.14).Szumska J., 1980, Metody rehabilitacji,
Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, War-szawa.Wnukowska K., 2013, ABC afazji, Harmonia, Gdańsk.
CIEKAWE FERIE W PORADNI.
- Szczegóły
Ciekawe ferie w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim
Zapraszamy uczniów klas IV – VI na zajęcia aktywizujące
Inny wymiar matematyki w technikach uczenia się
Zajęcia mają przysporzyć dzieciom wielu miłych wrażeń przez zabawę w grupie rówieśniczej z jednoczesnym poszerzaniem umiejętności efektywnego uczenia się, szczególnie w zakresie uczenia się matematyki.
Zajęcia będą odbywały się przez dwa tygodnie ferii w każdy wtorek, środę i czwartek od godziny 12.00 do godziny 13.00 na terenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim.
Na spotkanie organizacyjne zapraszamy zainteresowanych rodziców w poniedziałek 10 lutego 2020 roku o godzinie 15.30 w pokoju 12, na I piętrze, w budynku Poradni, przy ulicy Obrońców Westerplatte 11, 78-500 Drawsko Pomorskie. Do grupy przyjmiemy maksymalnie 12 dzieci.
Zgłoszenia proszę kierować pod nr telefonu 943632486 lub w sekretariacie PPP Drawsko Pomorskie.
PROGRAM - NAUCZYCIEL PRZYJACIEL UCZNIA.
- Szczegóły
Program
Nauczyciel – przyjaciel ucznia
Wzmacnianie kompetencji
wychowawczych nauczycieli
z elementami superwizji, wsparcia i psychoedukacji
Zapraszamy zainteresowanych nauczycieli do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim na cykliczne spotkania w grupie zamkniętej, prowadzone przez psychologa Jolantę Pappelbon.
Wymiana doświadczeń między nauczycielami, pomoc w rozumieniu psychologicznym zachowań uczniów oraz wsparcie emocjonalne, mają zapobiegać wypaleniu zawodowemu nauczycieli oraz poszerzać zasób metod wychowawczych.
Termin spotka organizacyjnego będzie podany po zebraniu się grupy
zgłoszenia telefoniczne pod nr 943632486 lub na email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
WSPÓŁPRACA I SAMODZIELNOŚĆ - ZAJĘCIA
- Szczegóły
W dniu 07. 01. 2020r. w grupie 0a odbyły się kolejne spotkanie z panią pedagog Moniką Wytracz oraz panią psycholog Iwoną Andrzejewską pracownikami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Drawsku Pom. Celem spotkania było zachęcanie dzieci do współpracy i samodzielności. Uczniowie podczas tych zajęć doskonaliły swoje kompetencje społeczne i interpersonalne. Rozwijały umiejętność planowania własnego dnia. Chętnie i bardzo aktywnie w nich uczestniczyły.
SZKOLENIE AWANS ZAWODOWY.
- Szczegóły
20 stycznia 2020 roku w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Drawsku Pomorskim odbyło się szkolenie dla nauczycieli dotyczące awansu zawodowego. W szkoleniu zorganizowanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną uczestniczyło czterdziestu nauczycieli.
Szkolenie dla nauczycieli ze wszystkich szkół i placówek oświatowych z terenu Powiatu drawskiego prowadziła Pani Anna Kiełb pracownik Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie - ekspert MEN ds. awansu zawodowego, wieloletni konsultant ds. rozwoju zawodowego nauczycieli i pomiaru dydaktycznego
z doświadczeniem przewodniczenia komisjom kwalifikacyjnym oraz pracy w komisjach jako ekspert i jako, trener posiadający bogate doświadczenie
z zakresu przepisów prawa dotyczącego awansu zawodowego oraz udziału w postępowaniu komisji dla nauczycieli.
Na szkoleniu uczestnicy zapoznali się z przepisami prawa określającymi wymagania niezbędne do uzyskania stopnia awansu zawodowego oraz z innymi przepisy prawa niezbędnymi w pracy nauczyciela. Mogli zapoznać się z zasadami dobrze opracowanego i przemyślanego planu rozwoju zawodowego , sprawozdania oraz niezbędną dokumentacją potwierdzająca jego realizację gwarantującą uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Dowiedzieli się, jak napisać sprawozdanie, opis i analizę wymagań oraz przygotować się do egzaminu i rozmowy kwalifikacyjnej.
Zainteresowanie szkoleniem było tak duże,że uczestnicy podzieleni zostali na dwie grupy i zaplanowano kolejny termin.